1. Som framgått av mediadiskussionen måste visionen bli mer konkret och handlingsinriktad.
2. Exempel på
konkretion: I Kristianstad ska alla i yrkesverksam ålder som har möjlighet kunna
arbeta eller utbilda sig. Kristianstad blir regionhuvudstad i en eventuellt
utökad sydsvensk region. Kristianstad omnämns som den mest cykelvänliga staden
i Sverige. Kristianstad är bland de tio bästa kommunerna i Sverige vad avser
miljö- och klimatsatsningar (motsvarande vad gäller kultur). TA BORT ALLA MÅL
SOM INTE KAN PÅ ETT RIMLIGT SÄTT KONKRETISERAS.
3. Efter varje
stycke kring visioner, bör ett antal strategier formuleras för hur visionsmålen
ska nås.
4. Som
inledning till visionen bör följande kärnvärden slås fast: Kristianstad
ska vara bland de 10 bästa kommunerna i Sverige vad avser skola/lärande,
arbete/sysselsättning, boende för alla, vård och omsorger.
5. Några
profiler, specifika för Kristianstad, bör särskilt fokuseras:
a.
Miljö/klimat/fossilfrihet
b.
Natur
c.
Vatten
d.
Mat & Dryck
e.
Hälsa
f.
Kultur, bl a för
barn och unga
g.
Det rika
föreningslivet
h.
Cityhandeln
6. Kristianstads
kontakter med omvärlden bör lyftas fram.
7. Kristianstad
som huvudort för Region Skåne måste betonas, framför allt vad gäller
arbetstillfällen här (och inte hela tiden Malmö/Lund)
8. Ett öppet,
demokratiskt, mångfaldigt Kristianstad bör ytterligare framhållas.
9. Civilsamhället
och dess insatser för möten, demokrati, upplevelser, hälsa, tjänster etc, bör
ytterligare framhävas.
10. Kristianstad
som en attraktiv kommun särskilt för barn och unga bör lyftas fram
11. Högskolan
bör integreras mer med staden och en strategi för detta, bör formuleras
12. Då vi är den
ytmässigt största kommunen i Skåne med många mindre orter bör samverkan
stad-land utvecklas och strategier för detta.
13. Kristianstad
lyfter, bör vara i kongruens med Skånes nya RUS – vi bör sträva åt samma håll.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar