onsdag 6 juli 2016

Så blir Kristianstad den bästa cykelkommunen

Idag hade jag följande debattartikel införd i Kristianstadsbladet:

I årets kommunvelometer – Cykelfrämjandets ranking över de bästa cykelkommunerna i landet, kom Kristianstad på 32:a plats. Lund kom först följt av Malmö.

Den 7 juni arrangerade klimatberedningen i kommunen ett välbesökt frukostmöte kring cykling. Det var mycket diskussion och många förslag kom fram för förbättrad cykling i vår kommun. Ska Kristianstad bli en fossilbränslefri kommun så behöver många fler använda cykeln för sina transporter och färre köra bil. Och då krävs många åtgärder för att fler ska välja cykeln för ekonomin, miljön och hälsan. Målet för Kristianstad måste vara att vi om några år ska vara bland de bästa cykelkommunerna i Sverige.

Vad behöver då göras? Jag listar här några åtgärder som diskuterades vid frukostmötet och som snarast bör genomföras enligt min uppfattning.

·      En långsiktig cykelplan bör omgående tas fram mot bakgrund av kommunfullmäktiges beslut (21/6) om trafikstrategin, där målet sätts att av alla resor i kommunen ska minst 30 % ske med cykel (2013: 14 %) och att Kristianstad ska avancera i kommunvelometern från plats 32 i år till någon av de första platserna år 2020.
·      För att nå målen måste kommunen i sin budget avsätta särskilda personella och ekonomiska resurser både för påverkansinsatser och för infrastrukturen.
·      Medborgardialog kring cykelfrågor i kommunen med hjälp av olika sociala media samt fysiska möten bör omgående initieras. Ett nätverk med framgångsrika cykelkommuner bör etableras.
·      En dialog med Trafikverket och Region Skåne bör inledas med syftet att tidigarelägga viktiga cykelvägar i kommunen som Trafikverket ansvarar för (t ex Färlöv-Kristianstad, Åsum-Åhus).
·      Mycket frekventerade cykelleder som bl a Kanalgatan måste snarast separeras, breddas, enkelriktas och skyltas för att undvika olyckor och öka framkomligheten.
·      Förbättra underhållet och tillsynen av samtliga cykelvägar i kommunen
·      Fler säkra parkeringsplatser måste omgående placeras ut vid bl a Resecentrum och Gallerian
·      Samråd bör ske med företag i och utanför kommunen om bl a trafikhinder, säkra parkeringsplatser för cyklar av olika slag (lådcyklar, elcyklar, transportcyklar etc), bl a med Saferoad Smekab AB i Önnestad och med kommunens cykelhandlare
·      Det nya bostads- och handelsområdet Hammar bör särskilt planeras för cykling och annan kollektivtrafik med en bra infrastruktur och påverkansinsatser för ökad cykling, bl a för transporterna från C4-Shopping.
·      Många barn och unga kommer att cykla till det nya Badhuset på Näsby där samtidigt Högskolan finns med många studenter som cyklar. En modern, säker och ändamålsenlig cykelväg från Resecentrum ut till Näsby bör etableras i takt med att del två av Kristianstadslänken byggs.

Nu är kommunens trafikstrategi antagen av kommunfullmäktige. I den lyfts cyklingen fram som ett hållbart transportmedel. Utmaningar och strategier för ökad cykling är formulerade. Nu återstår åtgärder och förverkligande!

Jan Lindelöf

Kristianstadsbo och vardagscyklist

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar