tisdag 22 juli 2014

Den skånska sjukvården - undermålig eller i världsklass?

Inledning

Under året har jag som anhörig till personer som drabbats av sjukdom eller sorg på grund av sjukdom fått vissa erfarenheter av hur sjukvården i Skåne fungerar. Som samhällsengagerad medborgare med en bakgrund av 42 års anställning i Landstinget Kristianstad län och Region Skåne har jag fortlöpande följt sjukvårdsdebatten och försökt förstå vad som fungerar och vad som inte fungerar. En tredje erfarenhet jag har är som anhörig till en ung sjuksköterska i regionen som delgett mig erfarenheter hur hon och hennes kamrater upplever vården vid främst Skånes universitetssjukhus. Slutsatsen av mina erfarenheter är som vanligt att bilden är både ock: vissa delar av vården fungerar bra (kanske i världsklass?) och andra dåligt (direkt undermåligt). Det är om det som är dåligt som min blogg handlar om: vi vill alla ha en skånsk sjukvård i världsklass!

I Sydsvenskan 20 juli, http://www.sydsvenskan.se/skane/bestaende-men-i-vantan-pa-vard/ framgår att enligt Health Consumer Powerhouse 2013 placeras Sverige på bottenplats (sämst efter Lettland) bland EU-länderna vad avser tillgänglighet (väntetider för operationer). Vad gäller uppfattning om vårdens kvalitet placerar sig Sverige bland de bättre länderna även om Belgien och flera andra länder ligger före oss (TNS Opinion & Social at the request of the European Commission, Directorate-General for Health and Consumers 2013). I artikeln framgår vårdplatsbrist vid Skånes universitetssjukhus som en direkt orsak till långa väntetider för operation samt ständigt uppskjutna operationer. 155 dagars väntetid för behandling av prostatacancer i Skåne är förfärligt även om det på andra håll i Sverige är än sämre.

De personliga erfarenheter jag fått av den skånska sjukvården handlar om, vad gäller patientaspekten, dels brist på patientens delaktighet i vården samt empatibrist, dels diagnosväntan på grund av resurs- och organisatoriska brister i sjukvården. Vad gäller behandlingsväntan framgår dessa av tillgänglig statistik, bland annat gällande cancerdiagnoser men också många fler sjukdomar. Väntan på diagnos och behandling är ur både ett personligt (lidande) och samhälleligt (ekonomiskt) perspektiv förödande, varför allt bör göras för att förkorta denna väntan - mer resurser, bättre organisation! Begreppet väntan har koppling till tillgänglighet: väntan i telefonköer till vårdcentral och klinik är frustrerande även om man i många verksamheter har möjlighet att bli uppringd. Tillgänglighet är också knuten till kommunikation med vården där många brister finns, trots "mina vårdkontakter", e-journalen mm. E-postkommunikation med läkare är nästan bannlyst, vilket är märkligt när den mesta kommunikation med världen utanför sker via e-post.

Vad gäller medarbetaraspekten handlar erfarenheterna om personalbrist och arbetsmiljöproblem (inte minst på sommaren) som för få läkare och sjuksköterskor, för dåliga löner för främst sjuksköterskorna (både grundutbildade och specialistsjuksköterskor), dåligt ledarskap, kompetensbrist och en ofta tungrodd organisation som har svårt att ta till sig ny kunskap (t ex IT i vården) och lyssna in vad både patienter och medarbetare framför.

Ett skrämmande exempel på de högre nivåerna i Region Skåne är de organisatoriska förändringarna som medfört de tre storförvaltningarna i regionen; Kryh, Sund och Skånes universitetssjukvård som i strid med kommunallagen beslutats av regiondirektören och inte av regionfullmäktige. När inte ens demokrati och delaktighet klaras av på högsta ledningsnivå kan man förstå om inflytande och delaktighet är dålig på lägre nivåer i vården. 

Jag avser att också beröra "det fria vårdvalet"som säkert för en del sjukdomar lett till kortare väntetider, t ex operationer av grå starr men där mina erfarenheter är att väntetiden till annan ögonsjukvård är orimligt lång och jag frågar mig om här finns ett samband?

I kommande bloggar tänker jag utveckla min syn på ovan frågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar