I denna blogg vill jag diskutera tillgänglighet och väntan
på diagnos men också genus i vården samt terapiformer i samband härmed.
Första linjen i vården, vårdcentralen, har enligt mina
erfarenheter, en hyfsat god tillgänglighet både telefonledes, dvs man blir
uppringd ganska snabbt för kontakt med en sjuksköterska och man får en tid
relativt omgående (vårdgarantin) och då ofta en akuttid eller en tid (oftast
kort) med en AT-läkare eller läkare under utbildning. Om symptomen inte är
enkla och där boten är mer självklar (typ urinvägsinfektion) blir detta med
inte färdigutbildade läkare ett problem. Antingen har läkaren ett stort
självförtroende och försöker, kanske med första bästa läkemedel (ipren), hjälpa
patienten eller om vederbörande är mer osäker vill hen konsultera en kollega,
varför patienten ombeds att komma tillbaka om ett antal veckor. Denna väntan
med ibland flera besök på vårdcentralen orsakar mycken frustration hos
patienten samtidigt som det är en samhällelig förlust när patienten blir
sjukskriven under väntetiden.
Ett annat problem är vårdcentralens obenägenhet att
remittera till specialist. Man tror sig ha mer kompetens än man i själva verket
har. De som oftast drabbas av denna ”självtillräcklighet” är unga kvinnor med mer
diffusa, svårdiagnostiserade besvär. När
läkaren inte direkt kan gå till handboken för att finna orsakerna till
symptomen, tillgrips ofta en psykologisk förklaringsgrund – och inte sällan skrivs antidepressiva läkemedel ut till denna
patientgrupp.
Då den psykiska ohälsan ökar (mest hos unga kvinnor) är
dessa en växande patientgrupp på vårdcentralerna. Vad man då ofta gör, efter en
kort konsultation, är att skriva ut antidepressiva läkemedel, ofta utan
uppföljande besök. Utskrivning av dessa ökar i stora delar av världen och är
enligt min uppfattning omdömeslöst, särskilt som medlens effekt ifrågasätts för
många diagnoser där andra terapiformer är lämpligare. På några vårdcentraler
finns kuratorstjänst dit patienten ibland remitteras; dock mycket sällan
psykologresurs. KBT, kognitiv beteendeterapi, är idag en gängse terapiform som
av ekonomiska skäl (korttidsterapi) tillämpas även där psykodynamiska
terapiformer (mer långvariga) vore att föredra.
Min erfarenhet är också att diagnosväntan hos specialistklinik
ofta är orimligt lång, sett ur ett patient- och samhälleligt perspektiv. Efter
klinisk undersökning hos en specialistläkare sker ofta remiss till annan
verksamhet för laboratorie-/röntgen-/annan undersökning. Väntetiden här är
ibland, beroende på remissens bedömning, lång och innan du kommer tillbaka till
den remitterande läkaren kan det gå månader, vilket upplevs mycket jobbigt för
den sjukskrivne patienten och är en kostnad för samhället i form av lång sjukskrivning.
Lösningsförslag:
1. Låt alltid AT-läkare och läkare under utbildning samt erfaren läkare arbeta
tillsammans, där den erfarne läkaren är i beredskap att stödja läkare under
utbildning vid patientbesöket (patienten ska inte behöva vänta på nytt besök).
2. Om inte specialist finns knuten till vårdcentralen, remittera omgående vid osäkerhet om diagnos patienten till specialist.
3. Vårdcentralerna bör omgående skaffa sig psykologresurser för att möta de
allt fler patienter som söker för psykisk ohälsa av olika
slag.
4. Region Skåne bör se över vårdcentralernas och de psykiatriska
verksamheternas utskrivning av antidepressiva läkemedel utifrån vad modern
vetenskap och beprövad erfarenhet visar.
5. Utökade resurser för psykodynamisk terapi bör tillföras så att fler patienter kan få subventionerad behandling med denna terapiform (KBT är inte lösningen på allt!)
5. Utbilda/tillsätt fler specialister
inom de verksamheter där väntetiderna är långa men framför allt: se över
organisationen så att klinisk undersökning och laboratorieundersökningar i
görligaste mån kan ske samtidigt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar