lördag 30 december 2017

Synpunkter på ny översiktsplan för Kristianstad

Jag har lämnat in följande synpunkter på den nya översiktsplan som nu ska tas fram. Tiden för att lämna synpunkter gick ut 20 december 2017.

·      Övergripande bör översiktsplanen utgå från Agenda 2030 – FNs 17 globala hållbarhetsmål som världens länder, också Sverige, antog i september 2015. Alla myndigheter, kommuner och regioner, näringsliv och civilsamhälle ska arbeta för att målen genomförs. Kristianstads kommun kommer att bifalla ett medborgarförslag från mig om att aktivt arbeta med agendan, kontakta Maria Asklund på kommunledningskontoret. Läs om agendan på http://www.globalamalen.se

·      Några mål i Agenda 2030 har direkt koppling till översiktsplan som mål nr 11: Hållbara städer och samhällen. ”Städer och bosättningar ska vara inkluderande, säkra, motståndskraftiga och hållbara”. Det betyder att översiktsplanen måste ta sikte på en socialt hållbar kommun (integration i stället för segregation), att staden genom mötesplatser, grönområden osv bör få människor med olika bakgrund och olika kunskap att mötas, att staden är klimatanpassad och miljösäker mm, att staden är trygg och säker för kvinnor, barn och män, att staden är anpassad för människor med olika former av funktionsvariation, att bostadsförsörjningen inriktar sig på olika målgrupper med olika betalningsförmåga etc (bl a ”bostad först”) och att staden förtätas.

·      De områden där staden bör utvecklas, enligt min mening, är:

o   Näsby. Med byggandet av Lingenässkolan, nya badhuset, Krinovas utveckling och Högskolan (som bör utvecklas på nuvarande plats) bör Näsby byggas ut till än en större stadsdel med varierande bostäder, affärer, caféer och restauranger mm. Med den mångfald i befolkningen som bor på Näsby, bör här finnas entreprenörer som kan vara med och utveckla stadsdelen till en innovativ del av Kristianstad. Gamlegården bör på olika sätt, främst höghusen och centrumanläggningen, förbättras och göras mer attraktivt. För att underlätta kontakten mellan själva staden och Näsby måste en lösning finnas som eliminerar barriären som finns med järnvägsspåren. Bl a bör cykelvägen mellan centrum och Näsby förbättras så vi får en ”cykelhighway” av bra och säker kvalitet. Kristianstadslänken från centrum till Näsby bör få en snabb och trafiksäker dragning.
o   Vilan. En förstudie har gjorts kring Vilans Strandäng. Vilans Strandäng bör byggas ut snarast med koppling till Helgeå – gärna som ett pilotprojekt kring Agenda 2030. Ett vattennära boende är attraktivt om hänsyn tas till klimatförändringarna. Övriga Vilan bör också byggas ut till en mer enhetlig och sammanhållen stadsdel – gärna med koppling till det ursprungliga Vilan.
o   Bangårdsområdet. Detta område är idag spretigt och i många stycken fult även om här finns en del äldre byggnader som kan restaureras och behållas. Området bör exploateras och få ett varierande användningsområde med Rättscentrum, bostäder, affärsverksamhet mm.
o   Centrum. Centrum behöver fortlöpande utvecklas med fokus bl a på nya handelskoncept när e-handeln snabbt växer och konkurrerar med den fysiska handeln och där konkurrensen med C4-Shopping riskerar att utarma centrum. Nuvarande badhustomt nära Vattenriket med Naturum och Tivoliparken bör med en estetisk byggnad i världsklass och med varierad verksamhet som hotell, restaurang, café, bostäder, affärer och ett föreningarnas hus, kunna bli en ny fixpunkt i centrum som attraherar både våra medborgare och besökare. Stora Torg bör omgående göras bilfritt och få en attraktiv grön image som stadens officiella plats där medborgare kan mötas i olika aktiviteter. Stora Torg bör byggas ihop med torget vid Regionmuseet och Bånken.
o   Vattentornsområdet och norr där om. Detta är ett tråkigt område som bör byggas ut med bostäder och verksamheter. Chroniushallen vid Östra Kasern och övriga kasernbyggnader bör bevaras och användas för lämpligt ändamål.
o   Området vid Helgeå. Kristianstad i Vattenriket bör utvecklas än mer. Förutom vattennära boende bör Tivoliparken utvecklas med mer vattenbaserade attraktioner och fler barnaktiviteter och även attraktioner för vuxna som minigolfbana etc. Parkeringen vid Naturum bör utvecklas främst för biogasbilar och elbilar samt för bussar, husvagnar och husbilar – en hållbar parkering! En attraktiv cykel- och gångväg över till ”nya soptippen” med dess rekreationsområde bör byggas.
o   Hammarsjön. Söder ut, förbi Udden och mot Ekenabben, bort mot Hammarsjön finns fina gång- och cykelstråk. Dessa stråk bör än mer kopplas till staden så att de lättare kan nås för rekreation och för säker och trygg närturism på cykel och promenad.

·        Trafiksituationen. Morgnar och kvällar är trafiksituationen på Snapphanevägen, Härlövsängaleden och Gustaf Hellströmvägen kaotisk med långa köer och bilavgaser som är såväl klimatförstörande som miljöförstörande. Förutom att släppa ut koldioxid släpper dieselbilarna ut kväveoxid som är kraftigt luftförorenande och farligt, inte minst för barn. Jag föreslår följande lösningar.

o   Påverkansinsatser så att beteendet förändras från ”bil till buss och cykel”. Olika incitament krävs för detta. Genom t ex subventionen av elcyklar bör alla kunna cykla till och från jobb inom en 30 minuters radie. Kommunen bör göra det gratis att åka buss från 70 års ålder (idag 75). Busslinjerna till och från basorter och byar bör än mer förbättras.
o   Översyn av trafiksituationen på Vilan. Här behövs innovativa lösningar för att lösa upp trafikinfarkterna på morgnar och kvällar. Se hur andra kommuner löser likartade problem
o   Gör Snapphanevägen till stadsgata. Snapphanevägen går rakt igenom staden, längs bostadsbebyggelse, förbi Centralskolan och inte långt från CSK. Här spys ut varje morgon och kväll massor av koldioxid som förstör klimatet, mycket kväveoxid från alla dieselbilar som är livsfarlig för främst barn. Snapphanevägen måste omgående göras om till en stadsgata, endast avsedd för lokal trafik med låg hastighet.
o   Bygg ut cykelinfrastrukturen och även gångbanorna. När fler cyklar, bl a elcyklar och lådcyklar, så krävs separata, tillräckligt breda och belysta cykelbanor. Fler cykelparkeringsplatser behövs utanför större hållpunkter, ibland cykelgarage. Säkra gångbanor behövs för alla men främst för de med barnvagn, rullstolar, permobiler mm.


Slutligen vill jag framhålla att fortsatt delaktighet av medborgarna kring översiktsplanen, bör stimuleras. När ett förslag är framme, så inbjud till möten, lägg ut det på kommunens hemsida och uppmana till aktivitet på sociala media etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar