Jag har lämnat in följande synpunkter på den nya översiktsplan som
nu ska tas fram. Tiden för att lämna synpunkter gick ut 20 december 2017.
·
Övergripande bör översiktsplanen utgå från Agenda 2030 – FNs 17 globala hållbarhetsmål
som världens länder, också Sverige, antog i september 2015. Alla myndigheter,
kommuner och regioner, näringsliv och civilsamhälle ska arbeta för att målen
genomförs. Kristianstads kommun kommer att bifalla ett medborgarförslag från
mig om att aktivt arbeta med agendan, kontakta Maria Asklund på
kommunledningskontoret. Läs om agendan på http://www.globalamalen.se
·
Några mål i Agenda 2030 har direkt koppling till
översiktsplan som mål nr 11: Hållbara städer och samhällen. ”Städer och bosättningar ska vara
inkluderande, säkra, motståndskraftiga och hållbara”. Det betyder att
översiktsplanen måste ta sikte på en socialt hållbar kommun (integration i
stället för segregation), att staden genom mötesplatser, grönområden osv bör få
människor med olika bakgrund och olika kunskap att mötas, att staden är
klimatanpassad och miljösäker mm, att staden är trygg och säker för kvinnor,
barn och män, att staden är anpassad för människor med olika former av
funktionsvariation, att bostadsförsörjningen inriktar sig på olika målgrupper
med olika betalningsförmåga etc (bl a ”bostad först”) och att staden förtätas.
·
De områden där staden bör utvecklas, enligt min
mening, är:
o Näsby. Med byggandet av Lingenässkolan,
nya badhuset, Krinovas utveckling och Högskolan (som bör utvecklas på nuvarande
plats) bör Näsby byggas ut till än en större stadsdel med varierande bostäder,
affärer, caféer och restauranger mm. Med den mångfald i befolkningen som bor på
Näsby, bör här finnas entreprenörer som kan vara med och utveckla stadsdelen
till en innovativ del av Kristianstad. Gamlegården bör på olika sätt, främst
höghusen och centrumanläggningen, förbättras och göras mer attraktivt. För att
underlätta kontakten mellan själva staden och Näsby måste en lösning finnas som
eliminerar barriären som finns med järnvägsspåren. Bl a bör cykelvägen mellan
centrum och Näsby förbättras så vi får en ”cykelhighway” av bra och säker
kvalitet. Kristianstadslänken från centrum till Näsby bör få en snabb och trafiksäker
dragning.
o Vilan. En förstudie har gjorts kring
Vilans Strandäng. Vilans Strandäng bör byggas ut snarast med koppling till
Helgeå – gärna som ett pilotprojekt kring Agenda 2030. Ett vattennära boende är
attraktivt om hänsyn tas till klimatförändringarna. Övriga Vilan bör också
byggas ut till en mer enhetlig och sammanhållen stadsdel – gärna med koppling
till det ursprungliga Vilan.
o Bangårdsområdet. Detta område är idag
spretigt och i många stycken fult även om här finns en del äldre byggnader som
kan restaureras och behållas. Området bör exploateras och få ett varierande
användningsområde med Rättscentrum, bostäder, affärsverksamhet mm.
o Centrum. Centrum behöver fortlöpande
utvecklas med fokus bl a på nya handelskoncept när e-handeln snabbt växer och
konkurrerar med den fysiska handeln och där konkurrensen med C4-Shopping
riskerar att utarma centrum. Nuvarande badhustomt nära Vattenriket med Naturum
och Tivoliparken bör med en estetisk byggnad i världsklass och med varierad
verksamhet som hotell, restaurang, café, bostäder, affärer och ett
föreningarnas hus, kunna bli en ny fixpunkt i centrum som attraherar både våra
medborgare och besökare. Stora Torg bör omgående göras bilfritt och få en
attraktiv grön image som stadens officiella plats där medborgare kan mötas i
olika aktiviteter. Stora Torg bör byggas ihop med torget vid Regionmuseet och
Bånken.
o Vattentornsområdet och norr där om.
Detta är ett tråkigt område som bör byggas ut med bostäder och verksamheter. Chroniushallen
vid Östra Kasern och övriga kasernbyggnader bör bevaras och användas för
lämpligt ändamål.
o Området vid Helgeå. Kristianstad i
Vattenriket bör utvecklas än mer. Förutom vattennära boende bör Tivoliparken
utvecklas med mer vattenbaserade attraktioner och fler barnaktiviteter och även
attraktioner för vuxna som minigolfbana etc. Parkeringen vid Naturum bör
utvecklas främst för biogasbilar och elbilar samt för bussar, husvagnar och
husbilar – en hållbar parkering! En attraktiv cykel- och gångväg över till ”nya
soptippen” med dess rekreationsområde bör byggas.
o Hammarsjön. Söder ut, förbi Udden och
mot Ekenabben, bort mot Hammarsjön finns fina gång- och cykelstråk. Dessa stråk
bör än mer kopplas till staden så att de lättare kan nås för rekreation och för
säker och trygg närturism på cykel och promenad.
· Trafiksituationen. Morgnar och kvällar är
trafiksituationen på Snapphanevägen, Härlövsängaleden och Gustaf Hellströmvägen
kaotisk med långa köer och bilavgaser som är såväl klimatförstörande som
miljöförstörande. Förutom att släppa ut koldioxid släpper dieselbilarna ut kväveoxid
som är kraftigt luftförorenande och farligt, inte minst för barn. Jag föreslår
följande lösningar.
o Påverkansinsatser så att beteendet
förändras från ”bil till buss och cykel”. Olika incitament krävs för detta.
Genom t ex subventionen av elcyklar bör alla kunna cykla till och från jobb
inom en 30 minuters radie. Kommunen bör göra det gratis att åka buss från 70
års ålder (idag 75). Busslinjerna till och från basorter och byar bör än mer
förbättras.
o Översyn av trafiksituationen på Vilan. Här
behövs innovativa lösningar för att lösa upp trafikinfarkterna på morgnar och
kvällar. Se hur andra kommuner löser likartade problem
o Gör Snapphanevägen till stadsgata.
Snapphanevägen går rakt igenom staden, längs bostadsbebyggelse, förbi
Centralskolan och inte långt från CSK. Här spys ut varje morgon och kväll
massor av koldioxid som förstör klimatet, mycket kväveoxid från alla
dieselbilar som är livsfarlig för främst barn. Snapphanevägen måste omgående
göras om till en stadsgata, endast
avsedd för lokal trafik med låg hastighet.
o Bygg ut cykelinfrastrukturen och även
gångbanorna. När fler cyklar, bl a elcyklar och lådcyklar, så krävs
separata, tillräckligt breda och belysta cykelbanor. Fler
cykelparkeringsplatser behövs utanför större hållpunkter, ibland cykelgarage.
Säkra gångbanor behövs för alla men främst för de med barnvagn, rullstolar,
permobiler mm.
Slutligen vill jag framhålla att fortsatt delaktighet av
medborgarna kring översiktsplanen, bör stimuleras. När ett förslag är framme,
så inbjud till möten, lägg ut det på kommunens hemsida och uppmana till
aktivitet på sociala media etc.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar