söndag 12 augusti 2018

Kyrkostaketet, överklagande till Kammarrätten

Idag 12/8 har jag lämnat in mitt överklagande till Kammarrätten över Länsstyrelsens beslut om omgestaltning av kyrkoområdet runt Trefaldighetskyrkan i Kristianstad. Så här skriver jag:

Jan Lindelöf                                                                  2018-08-12
460417-3551
Brunnsvägen 18
291 43 Kristianstad
tel 0727-124513
e-post: jan.lindelof@telia.com                                    Till Kammarrätten i Göteborg

genom Förvaltningsrätten i Malmö, Box 4522, 203 20 Malmö




Mål nr 8148-18 i Förvaltningsrätten rörande Länsstyrelsens i Skåne beslut den 27 juni 2018, Diarienr 433-19413-2018.

Prövningstillstånd

Förvaltningsrätten i Malmö har genom beslut 2018-07-19 avvisat mitt överklagande 2018-07-17 över Länsstyrelsens beslut om tillstånd för omgestaltning och anläggande av askgravlund på kyrkogården kring Heliga Trefaldighetskyrkan i Kristianstad (invigd 1628).

Jag vill att Kammarrätten lämnar prövningstillstånd då Förvaltningsrätten enligt min mening på felaktiga grunder avvisat mitt överklagande av Länsstyrelsens i Skåne beslut, om att medge Kristianstads Pastorat tillstånd att uppföra ett 1,5 m högt staket i svart lackerat stål på granitsockel och med låsbara grindar, runt hela kyrkoområdet som omger Heliga Trefaldighetskyrkan i Kristianstads centrum.

Förvaltningsrätten hävdar att beslutet inte angår mig enligt § 42 i Förvaltningslagen, då jag bor ca en km från Trefaldighetskyrkan. Förvaltningsrätten gör jämförelser med vanliga bygglov där boende i nära grannskap som är särskilt berörda, har rätt att överklaga.

Nu är ett högt staket runt ett stort kyrkoområde kring Heliga Trefaldighetskyrkan inte att jämföra med ett vanligt villastaket, utan något som angår många Kristianstadsbor, vilket jag visar i bilaga 1 genom ett stort antal enskilda namn samt också föreningen Gamla Christianstad, som i styrelsebeslut uttrycker stark kritik över föreslaget staket. Vid samtal med föredraganden i Förvaltningsrätten Mats Ljunggren, nämnde han att domaren sagt ungefär att ”han bor en km från kyrkan, så frågan angår inte honom”. Det bör noteras att mitt överklagande inkom till förvaltningsrätten den 17 juli och domen är daterad den 19 juli så någon närmare analys av ärendet lär inte ha kunnat ske. Jag anser att Förvaltningsrätten i detta speciella fall allt för lättvindigt har avvisat mitt överklagande och hoppas att Kammarrätten lämnar prövningstillstånd. Wiweka Warning-Nerep visar i sin bok: Rättsmedel – om- & överprövning av förvaltningsbeslut (Stockholm 2015), att rättsläget på området är oklart.



Sakfrågan – Länsstyrelsens beslut att ge tillstånd till bl a ett staket runt kyrkoområdet kring Heliga Trefaldighetskyrkan i Kristianstad

Länsstyrelsen har med stöd av 4 kap 13 § kulturmiljölagen, se bilaga 2, beviljat Kristianstads pastorat att bl a uppföra ett 1,5 m högt staket i svart lackerat stål på granitsockel och med låsbara grindar, som ska sättas upp runt hela det stora kyrkoområdet som omger Heliga Trefaldighetskyrkan i centrala Kristianstad. Se: https://www.svenskakyrkan.se/kristianstad/omgestaltningen-av-heliga-trefaldighets-kyrkogard

Jag och många med mig, se bl a debattartiklar i Kristianstadsbladet, bilaga 6, vill att Länsstyrelsens beslut 2018-06-27 upphävs. Vi anser att ett sådant staket runt hela det öppna parkområdet kring vår 1600-talskyrka mitt i centrala Kristianstad, blir en barriär mellan staden och kyrkan som försvårar kommunikationen i området och bidrar till en mer sluten miljö kring vår fina kyrka. Kyrkoområdet kring Trefaldighetskyrkan har inte varit en kyrkogård sedan mitten av 1800-talet och det finns inga gravvårdar kvar utan de är borttagna.  Om nu pastoratet vill anlägga en askgravlund på en mindre del av kyrkoområdet, motiverar inte detta att ett staket sätts upp kring hela området. Även om kyrkogården i formell mening inte är avlyst så betraktas den av folk i allmänhet som kyrkotomt och inte kyrkogård. Omgestaltningen påverkar i högsta grad stadsbilden som är en del i riksintresset för kulturmiljövården och berör rimligen alla kommuninvånare.

Jag anser också att Länsstyrelsen brustit i sin beredning av ärendet då ordentligt samråd inte har skett med berörda intressenter. Enligt Förvaltningslagen (2017:900) ska en myndighet inom sitt verksamhetsområde samverka med andra myndigheter (§ 8) vilket jag anser inte ha skett i tillräcklig omfattning och i synnerhet inte med Kristianstads kommun där kommunen självt och inte minst dess medborgare påverkas av omgestaltningen. En myndighet kan inom ramen för sitt utredningsansvar enligt 23 § begära ett yttrande från en annan myndighet eller från någon enskild (remiss) (§ 26). Någon sådan remiss har Länsstyrelsen inte tagit initiativ till, t ex till kommunen eller Regionmuseet (som har sakkunskap på området). Inte heller Riksantikvarieämbetet har tillfrågats om synpunkter trots att kyrkan ligger inom ett riksintresse för kulturmiljövård.

Då Länsstyrelsen enligt beslutet inte dokumenterat samråd med Kristianstads kommun, Regionmuseet i Kristianstad, Riksantikvarieämbetet, Lunds stift och andra berörda aktörer (t ex föreningen Gamla Christianstad), anser jag att beslutet inte i tillräcklig omfattning är förankrat på det sätt som bör ske. Förankringen bland stadens medborgare eller pastoratets medlemmar anser jag är bristfällig. Som medlem i församlingen har jag inte informerats om denna stora förändring av området kring Trefaldighetskyrkan. Huruvida Länsstyrelsen undersökt förankringen i pastoratet, framgår inte av beslutet. I pastoratets protokoll framgår att Kyrkofullmäktige inte har fattat beslut om omgestaltningen, utan frågan tycks endast ha behandlats i Kyrkorådet.

I Riksantikvarieämbetets riktlinjer för tillämpning av Kulturmiljölagen nämns bl a följande: ”Engagemanget för ett bevarande av våra kulturminnen bl a är att finna former för ett lokalt/regionalt deltagande. Former för detta bör utvecklas och samordnas i bred samverkan med lokala och regionala aktörer, t ex stift, länsmuseer, kommuner och hembygdsrörelser. Remiss i viktiga frågor bör ske till Riksantikvarieämbetet, länsmuseet och stiftet. Man hänvisar också till miljöfrågor, medborgardialoger mm.” Enligt handläggaren på Länsstyrelsen har inte skett någon bred samverkan med Kristianstads kommun, Regionmuseet, Lunds stift eller Riksantikvarieämbetet. Föreningen Gamla Christianstad, http://www.gamlachristianstad.nu/om-foumlreningen.html har som ett av sina mål att bevaka restaureringar och planer på sådana avseende det äldre byggnadsbeståndet samt andra stadsplaneringsärenden. Föreningen har inte beretts tillfälle att tycka till om omgestaltningen av kyrkoområdet.

Hade ärendet handlat om anläggande av en ny kyrkogård, skulle bygglov krävts och berörda skulle ha haft möjlighet att yttra sig. Nu får vi Kristianstadsbor inte yttra oss över denna stora förändring av kulturmiljön mitt i centrala Kristianstad. Jag är medlem i Svenska kyrkan men har inte som föreningsmedlem fått tillfälle att ”tycka till” kring denna väsentliga omgestaltning av Trefaldighetskyrkan (Nordens vackraste renässanskyrka) och som starkt påverkar stadsbilden i centrum av staden. Av Länsstyrelsens beslut framgår inte att samråd med Kristianstads kommun har förevarit och kommunen har heller inte blivit delgiven beslutet. I mailväxling med kommunen framgår att kommunen och byggnadsnämnden inte varit involverad i denna stora förändring av området kring kyrkan, vilket berör kommunen genom att trottoarer, gatlampor mm påverkas. Kristianstads kommun har under hela processen varit emot att ett staket byggs. Se bilaga med information från kommunens stadsarkitekt.

Sammanfattningsvis anser jag, styrelsen i föreningen Gamla Christianstad och ett antal privatpersoner (se bilaga 1) att Länsstyrelsens beslut ska upphävas vad gäller föreslaget staket runt platsen kring Heliga Trefaldighetskyrkan i Kristianstad och att ny beredning ska ske, där berörda aktörer (pastorat, kommun, regionmuseum, riksantikvarieämbete, föreningen Gamla Christianstad och allmänheten) blir delaktiga kring utformningen av kyrkogården kring Heliga Trefaldighetskyrkan i Kristianstad.

Kristianstad som ovan


Jan Lindelöf

Bilaga 1 (förening samt personer i Kristianstad som stödjer detta överklagande)
Föreningen Gamla Christianstad genom styrelsebeslut 2018-08-07 genom dess ordförande Barbro Mellander.

Gun Klevås, Rose-Marie Olin, Torsten Jeppsson, Bengt Albinsson, Marianne Eriksson, Kerstin Gustafsson, Ulrika Tollgren, Kristina Lindbåge, Inge Zweiniger, Britt Andersson, Lajla Rosvall, Anna Ferrington, Ingegerd Wärnersson, Elisabeth Lewander, Agneta Nicklasson, Anki Norfall, Mari Larsson, Birgitta Larsson Lindelöf, Karin Holst Ekström, Patrik Tollgren Lazarov, Christer Wanlert, Sven-Gunnar Linné (bekräftat genom acceptans på Facebook-messenger 2018-08-12).

Bilaga 2
Tillämpad lagstiftning
Kulturmiljölagen (1988:950)
4 kap. Kyrkliga kulturminnen
1 § Kulturhistoriska värden i kyrkobyggnader, kyrkotomter, kyrkliga inventarier och begravningsplatser är skyddade enligt bestämmelserna i detta kapitel.
2 § Kyrkobyggnader och kyrkotomter skall vårdas och underhållas så att deras kulturhistoriska värde inte minskas och deras utseende och karaktär inte förvanskas.
13 § I fråga om en begravningsplats som anlagts före utgången av år 1939 krävs tillstånd av länsstyrelsen
1. för att utvidga eller på något annat sätt väsentligt ändra begravningsplatsen,
2. för att där uppföra någon ny byggnad eller fast anordning eller riva eller väsentligt ändra befintlig byggnad, fast anordning eller vegetation, eller
3. för att ändra medveten gestaltning av vegetationen.
Länsstyrelsen får ställa de villkor för tillståndet som är skäliga med hänsyn till de förhållanden som föranleder ändringen. Villkoren får avse hur ändringen ska utföras och den dokumentation som behövs. Lag (2017:562).

Bilaga 3
Riksantikvarieämbetets synpunkter på ärendet (2018-08-03)

Utdrag av mailväxling med Solveig McKenzie
Tf. enhetschef

Det stämmer att kyrkan ligger inom ett riksintresse för kulturmiljövård. Motiveringen för riksintresset lyder som så;

Fästningsstad och residensstad med rutnätsplan och arkitektur präglad av militär och förvaltning. Ett av de främsta exemplen på den danske kungen Christian IV:s stadsbyggnadskonst, anlagd som gränsfästning mot Sverige.

Uttryck för riksintresset:
Stadsplan som genom sin långsträckta, rektangulära form är unik bland landets befästningsstäder. Trefaldighetskyrkan från Christian IV:s tid, bevarade befästningsanläggningar och militära byggnader. Institutionsbyggnader och annan bebyggelse som hör samman med funktionen som residensstad. Äldre småskalig bebyggelse och mer storstadsmässig bebyggelse från 1800-talets slut vid främst Stora Torg och boulevarderna utmed stadens långsidor. På typiskt sätt ersatte boulevarderna och en zon präglad av parkanläggningar och offentliga byggnader befästningarna efter 1800-talets mitt.

Kulturmiljövårdens riksintressen pekas ut av Riksantikvarieämbetet i en process där länsstyrelse och kommun är delaktiga. De utpekade riksintressena hanteras i kommunernas översiktsplanering och i det arbetet är det länsstyrelsen som företräder de statliga intressena i dialog med kommunen. Riksintressesystemet är således uppbyggd på att kommunerna tar hänsyn till de nationella anspråken och att länsstyrelserna står för bedömningen om påtaglig skada. I de fall ärenden går vidare till domstol kan Riksantikvarieämbetet yttra sig.  
  
Solveig McKenzie
Tf. enhetschef / Enheten för förvaltningsärenden och bidrag
Riksantikvarieämbetet  /  Swedish National Heritage Board
Box 5404
SE-114 84 Stockholm

Bilaga 4
Stadsarkitektens i Kristianstad svar på mina frågor med anledning av Riksantikvarieämbetets brev.

I översiktsplaneringen behandlas inte denna typ av detaljfrågor, där behandlas mer övergripande frågor. Kommunen har för avsikt att bevaka och tillgodose riksintresset för Kristianstads rutnätsstad men då detta ej rör sig om något bygglovspliktigt byggnadsverk blir det inte föremål för prövning utan det bör enligt min mening beaktas när Länsstyrelsen behandlar tillståndet enligt kulturmiljölagen.

Miljö- och samhällsförvaltningen och framförallt stadsantikvarie Katarina Olsson har haft vissa muntliga kontakter med kyrkan för flera år sedan i denna fråga. Vi har då framfört att vi är negativa till planerna på staket. Någon annan medverkan i Pastoratets handläggning har inte förekommit. Länsstyrelsen har inte haft samråd med byggnadsnämnden eller kommunen i frågan så vitt jag känner till.

Roger Jönsson | Stadsarkitekt & avdelningschef
Plan- och bygglovsavdelningen
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
Kristianstads kommun
Besöksadress: Västra Storgatan 12
Postadress: 291 80 Kristianstad
Telefon: 044-135202 | Mobil: 0733-135202
E-post: 
Roger.Jonsson@kristianstad.se
www.kristianstad.se

Bilaga 5
Mina närmare skäl för överklagandet – (överklagandet till Förvaltningsrätten)
Hela centrala Kristianstad är utpekat som riksintresse för kulturmiljövård och flera byggnader är utpekade som byggnadsminnen, bl.a. Norra och Södra Kasern, Länsresidenset, Österbergska gården samt flera av byggnaderna runt Stora Torg. Heliga Trefaldighetskyrkan utgör rutnätsstadens viktigaste landmärke. I Stadsmiljöprogrammet för Kristianstads kommun framgår också att Kristianstads innerstad ska vara en plats för alla och därför också vara tillgänglig för alla. http://old.kristianstad.se/upload/Bo_bygga/Samhallsplanering/Pågående%20detaljplaner/Stadsmiljöprogrammet%2020140414.pdf . Detta innefattar naturligtvis även dem, som har nedsatt rörelseförmåga eller nedsatt orienteringsförmåga (nedsatt syn, nedsatt hörsel eller kognitiva funktionshinder). Ett staket med grindar runt hela kyrkoplatsen utgör en barriär för funktionsnedsatta personer. Frågor kring social hållbarhet har inte beaktats i Länsstyrelsens beslut.
Jag anser att Heliga Trefaldighetskyrkan från 1600-talet och dess omgivning ska vara en ”öppen folkkyrka” och därmed inte omgärdas av barriärer i form av staket med stängda grindar. Ett av skälen för pastoratet att uppföra ett 1,5 m högt staket med tre grindar runt hela det stora parkområdet sägs vara att personer påverkade av droger och/eller psykisk sjukdom förorenat kyrkan och området däromkring. Tillsammans med ägarna till järnvägsstationen har kyrkan anställt väktare som utövar tillsyn av kyrkan och parken däromkring. Jag anser att denna åtgärd är tillräcklig för att skydda området, varför ett högt staket runt hela området är onödigt och motverkar den öppenhet och kommunikation som en kyrka ska stå för. En förbättring av belysningen på kyrkan, kan också motverka skador på byggnaden och omgivningen. Heliga Trefaldighetskyrkan är en central del i ett dynamiskt stadsrum. Kyrkans belägenhet mellan buss- och järnvägsstationen och Kristianstad centrum gör att den passeras av mängder av pendlare dagligen. Övergångsställen från buss- och järnvägsstationen ansluter i kyrkoområdets nordvästra respektive sydvästra hörn. Två tydliga stråk, söder respektive norr om kyrkan, används av gångtrafikanter mellan stadens centrum och buss- och järnvägsstationen. Ett staket hindrar denna kommunikation. Länsstyrelsen har inte tagit hänsyn till detta i sitt beslut.
Kyrkoområdet har sedan slutet av 1800-talet varit en park och inte en begravningsplats då nya begravningsplatser anlades på andra platser i staden. Nu vill pastoratet av någon anledning anlägga en askgravlund nordost om kyrkan, trots att en sådan nyligen invigdes på östra begravningsplatsen. Om man vill skydda askgravlunden, kunde man nöja sig med detta och med en häck eller ett lägre staket omgärda lunden, inte bygga ett högt staket runt hela kyrkoområdet. Länsstyrelsen har inte beaktat detta alternativ och därmed enligt min mening brustit i beredningen.

Kristianstads kommun har enligt uppgift starka betänkligheter mot staketet som pastoratet vill uppföra i gränsområdet till kommunens gator och där kommunen genom ombyggnation kan komma att orsakas stora kostnader. Även Skånetrafiken har invändningar mot staketet då det påverkar den redan smala Västra Boulevarden. Sådana invändningar har Länsstyrelsen inte beaktat då bristande samråd skett med kommunen.

Det framgår inte om samråd skett med Regionmuseet i Kristianstad. Redan 2014 gjorde museet en ingående analys av kyrkogården vid Heliga Trefaldighetskyrkan: Kyrkogården kring Heliga Trefaldighetskyrkan, vård- och underhållsplan, 2014.
Här föreslås inte något staket runt kyrkogården utan istället andra ”gröna” inslag i syfte att förbättra miljön. I rapporten nämns också vikten av att göra olika aktörer delaktiga i en förändringsprocess, som kommunen, allmänheten, församlingen och Länsstyrelsen. Någon sådan bred delaktighet har Länsstyrelsen inte beaktat i sin beredning och sitt beslut.
I Riksantikvarieämbetets vägledning 2014-12-18 för tillämpning av Kulturminneslagen – Kyrkliga kulturminnen http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/handle/raa/7810/Varia%202014_38.pdf?sequence=1&isAllowed=y

·      Engagemanget för ett bevarande av våra kulturminnen är att finna former för ett lokalt/regionalt deltagande. Former för detta bör utvecklas och samordnas i bred samverkan med lokala och regionala aktörer, t ex stift, länsmuseer, kommuner och hembygdsrörelser. Remiss i viktiga frågor bör ske till Riksantikvarieämbetet, länsmuseet och stiftet. Man hänvisar också till miljöfrågor, medborgardialoger mm.
o   Länsstyrelsen har i sin beredning (i alla fall som framgår av beslutet) underlåtit att samråda med Kristianstads kommun, Regionmuseet i Kristianstad och med bl a föreningen Gamla Christianstad. På detta sätt har jag som medborgare i kommunen inte fått tillfälle att vara delaktig i denna stora förändring av området kring vår kyrka. Regionmuseet är vanligen en tung remissinstans kring kyrkofrågor och i rapporten från 2014 föreslår Regionmuseet gröna inslag på kyrkogården och nämner inte något om staket. Om det senare varit dialog med Regionmuseet, framgår inte av beslutet. Det framgår inte heller av beslutet om Riksantikvarieämbetet har tillfrågats i frågan (Trefaldighetskyrkan är ett riksintresse) eller om Lunds stift har tillfrågats (Lunds domkyrka har inget staket runt sig!).
o   Det framgår inte i Länsstyrelsens beslut om man tagit reda på beslutsprocessen i pastoratet med dess många medlemmar.

·      Beslutet med bilagor ska ställas till ägaren/förvaltaren, i detta fall pastoratet. Kopia av beslutet ska sändas till Riksantikvarieämbetet, berört museum, stiftet och kommunen. Den sistnämnda ska ha en kopia eftersom åtgärderna även kan kräva bygglov eller annat kommunalt tillstånd.
o   Förutom beslutet till Kristianstads Pastorat har kopia endast skickats till den antikvariske experten, Regionmuseet i Kristianstad, Riksantikvarieämbetet och till Stiftsstyrelsen i Lunds stift. Däremot inte till Kristianstads kommun.

Bilaga 6
Debattartikel i Kristianstadsbladet 2018-06-20 av Anders Zackrés. http://www.kristianstadsbladet.se/debatt/stangsel-runt-kyrkan-motverkar-dess-syfte/ 

Debattartikel i Kristianstadsbladet 2018-07-02 av Leif Larsson

Debattartikel i Kristianstadsbladet 2018-07-04

Min (Jan Lindelöf) debattartikel i Kristianstadsbladet 2018-08-02: Staket och makt. http://www.kristianstadsbladet.se/debatt/kristianstads-pastorat-2018-staketet-och-makt/

Debattartikel i Kristianstadsbladet 2018-08-10 från Leif Larsson: http://www.kristianstadsbladet.se/debatt/kyrkan-maste-visa-oppenhet-i-staketfragan/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar